ارتباط بین گروه های خونی و خطر COVID-19 تأیید شد

18 ژوئن 2020- گروه خونی ممکن است نقش مهمی در شدت بیماری COVID-19 داشته باشد. تجزیه و تحلیل ژنتیکی بیماران مبتلا به COVID-19 نشان می دهد که افراد دارای گروه خونی O در برابر نوع شدید این بیماری محافظت می شوند. در مقابل، افراد مبتلا بهCOVID-19  که گروه خونی A دارند، ممکن است عوارض شدیدی از ابتلا به این عفونت ویروسی تجربه کنند.

تیمی از دانشمندان اروپایی دریافتند که دو تغییر ژنتیکی ممکن است نشان دهد چه کسی احتمال بالایی برای ابتلا به نوع شدید این بیماری و حتی احتمال بالاتری برای مرگ در اثر ابتلا به سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 ، دارد. علاوه بر این، آنها ارتباطی را بین این بیماری و گروه خونی یافتند که نشان می دهد برخی از افراد با گروه خونی خاص، مستعد ابتلا به بیماری شدید COVID-19 هستند.

در سه مطالعه ی کاملاً جداگانه، محققانی از دانشگاه کلمبیا، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و موسسات مختلف چینی همگی به یافته های مشابهی رسیدند.یافته های این مطالعات، که در مجله پزشکیNew England  منتشر شده است، نشان می دهد که چرا برخی از افراد در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به کروناویروس و ایجاد علائم وخیم تر هستند.

نارسایی تنفسی در بیماران مبتلا به  COVID-19

پاتوژنز شدیدCOVID-19 و نارسایی تنفسی همراه آن هنوز مشخص نشده است، اما مرگ و میر بالاتر به طور مداوم با سن بالاتر و مذکر بودن، گره خورده است. علاوه بر این، احتمال ابتلا به COVID-19 شدید در افرادی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند، از جمله فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی، بیشتر است.

نقش نسبی عوامل خطر بالینی در تعیین شدت COVID-19 روشن نشده است. اکنون، یک مطالعه ی جدید از عوامل مستعد کننده ی دیگری که ممکن است باعث آسیب پذیری بیشتر برخی از افراد در برابر عفونت شود، سخن می گوید.

آنالیز ژنتیکی

این تیم، بیش از 1900 بیمار مبتلا به کرونا ویروس شدید را در اسپانیا و ایتالیا، دو کشوری که با سخت ترین پیک همه گیری کروناویروس مواجه شدند، مطالعه نمود. آنها این گروه از بیماران را از هفت بیمارستان با 2300 فرد سالم مقایسه کردند. به طور کلی، آنها بیش از 8 میلیون پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی را تجزیه و تحلیل کردند و یک متاآنالیز از دو پانل کنترل موردی انجام دادند.

محققان دریافتند که یک دسته از تغییرات در ژنهایی که در پاسخ های ایمنی نقش دارند، در افراد مبتلا به COVID-19  شدید، شایع تر می باشند. این ژن ها همچنین با یک پروتئین سطح سلول شناخته شده به عنوان آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2(ACE2) ارتباط دارند، کهکروناویروساز آن برای ورود و آلوده کردن سلول ها در بدن استفاده می کند.

یکی از خوشه های این ژن خطر ابتلا به COVID-19  شدید را 77 درصد افزایش می دهد. محققان معتقدند که کشف این خوشه های ژنی ممکن است باعث توسعه واکسن ها و درمان های جدید برای بیماری ناشی از این کرونا ویروس شود.

گروه خونی

محققان همچنین دریافتند که خطر آلودگی با کروناویروس 2 و ایجاد نارسایی تنفسی در افراد دارای گروه خونیA در مقایسه با افرادی با گروه های خونی دیگر، 45 درصد بیشتر است. از طرف دیگر، خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 در افراد دارای گروه خونی O، 35 درصد کمتر است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا گروه خونی ممکن است بر حساسیت به بیماری شدید تأثیر گذارند. دکتر Robert Glatter، پزشک متخصص اورژانس در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، خاطرنشان کرد: ژن های کنترل کننده ی گروه خونی ممکن است در آرایش سطوح سلولی نقش داشته باشند. تغییرات در ساختارهای سطح سلول ممکن است بر حساسیت سلول به عفونت کروناویروس جدید تأثیر گذارد.

دکتر گلاتر توضیح داد: ما بر اساس تحقیقات قبلی می دانیم که گروه خونی بر خطر لخته شدن تأثیر می گذارد، و اکنون کاملاً مشهود است که بیمارانی که به بیماری کووید-19 شدید مبتلا شده اند، لخته شدن خون در آنها بطور قابل توجهی بیشتر است.

این تیم تأکید کردند که یافته های آنها ممکن است نیاز به اعتبار سنجی و تحقیقات بیشتری داشته باشد. آنها معتقدند که از این طریق همچنین ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط بین گروه خونی و شدت بیماری کروناویروس جمع آوری شود.

آنها اظهار داشتند که تحقیق بیشتر در زمینه ی یافته های کنونی، چه در مورد سودمند بودن آنها در پروفایل خطر بالینی بیماران مبتلا به Covid-19 و چه برای درک مکانیسم پاتوفیزیولوژی آن، ضروری است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200618/Blood-types-and-COVID-19-risk-confirmed.aspx